poniedziałek, 5 listopada 2012

O dostępnych filmach fotograficznych

Mimo, że branża fotograficzna zdominowana jest przez technologię cyfrową, to nadal na rynku dostępnych jest wiele filmów fotograficznych. Krótko opiszę te które znam i używam, oraz wspomnę o tych, których nie znam "osobiście" jednak ich specyfikacje techniczne są w stanie powiedzieć o nich bardzo dużo.

Kodak:
- Filmy kolorowe:
Kodak Color Plus 200 - najtańszy z filmów Kodaka, dosyć uniwersalny. W moim odczuciu jego ziarno jest nieco większe niż Fujicolor C200, za to barwy są przyjemniejsze. Trochę zwiększona czułość dla barwy żółtej ociepla barwy zdjęć. Dobrze odwzorowuje kolor skóry. Dobrze radzi sobie ze zdjęciami architektury z czerwonej cegły.

Kodak Gold 200 - Bardzo podobna charakterystyka do poprzednika, jednak lepiej radzi sobie z cieniami (nie pokazuje dużego ziarna w cieniach). Scenę ociepla jeszcze bardziej niż Color Plus (tak mi się wydaje). Świetny materiał do nostalgicznych portretów.

Kodak Ektar 100 - Film, który charakteryzuje się bardzo drobnym ziarnem, praktycznie niezauważalnym przy standardowych powiększeniach. Tu brak żółtej dominanty, charakteryzuje się nasyconymi barwami, ale w granicach umiaru, zadziwia rozpiętością tonalną. Znakomicie radzi  sobie przy zdjęciach nocnych, nie wykazuje zwiększonego ziarna w cieniach. Znakomity film do fotografowania kolorowych, kontrastowych scen, do fotografii nocnej. Słabo radzi sobie z odwzorowaniem koloru skóry (przynajmniej u mnie słabo sobie z tym radził).

Kodak Ultramax 400 - Przyjemne barwy, słabo wypada w cieniach, charakteryzuje się dosyć dużym ziarnem.

Kodak Portra - Znakomity do zdjęć portretowych, nawet wersja o czułości 800 wykazuje dosyć drobne ziarno. Niestety jest to chyba najdroższy film Kodaka.

Kodak ProFoto - Negatyw nie jest mi znany, mogę jedynie wnioskować ze zdjęć innych, że charakteryzuje się drobnym ziarnem i trochę mdławymi, chociaż przyjemnymi kolorami.

-Filmy czarno-białe:
Kodak T-max 100 - drobnoziarnisty negatyw, o dużej tonalności. Wymaga precyzji podczas naświetlania i podczas wywoływania. Jest to materiał oparty na technologii kryształków typu T, powszechnie uznaje się, że kryształki T źle znoszą obróbkę w starszych wywoływaczach np. Rodinal, jednak ja zaryzykowałem i wywołałem ten film w Rodinalu i... Efekty są przyzwoite, myślę, że głównie dlatego, że jest to stosunkowo niskoczuły film.

Kodak T-Max 400 - czulszy brat T-maxa 100, ogólnie podobna charakterystyka do 100, jednak tutaj eksperyment z Rodinalem wyraźnie potwierdza słuszność obiegowej opinii. Negatyw również wymagający.

Kodak Tri-x 400 wspaniały film czarno-biały o średniej czułości, charakteryzuje się nieco większym, ziarnem niż T-max, ten film oparty jest na tradycyjnej technologii wytwarzania emulsji. Film znacznie bardziej tolerancyjny w obróbce.

Kodak P3200 - najczulszy film Kodaka (niedawno chyba zakończono jego produkcję), nie testowałem go.

Kodak BW400CN - film do fotografii czarno-białej, o czułości ISO 400, tak samo jak XP2 Ilforda przystosowany jest do wywołania w procesie C-41 (tak jak negatywy kolorowe). Charakteryzuje się bardzo drobnym ziarnem, w odróżnieniu od XP2 posiada barwną maskę, więc nie nadaje się do robienia odbitek pod powiększalnikiem bez filtrów.



Ilford
-Filmy czarno-białe (tylko takie produkuje)

Niestety nigdy nie używałem filmów tego producenta, chociaż zawsze mówiłem sobie, że "tym razem będzie Ilford" a kończyło się na tym, że do aparatu ładowałem Kodaka lub Rolleia, ewentualnie AGFĘ.

Filmy z frazą Delta w nazwie są filmami produkowanymi z emulsją z kryształkami typu T, jest to konkurencja dla T-maxów Kodaka.
Pozostałe filmy oparte są na tradycyjnych emulsjach.
Producent ceniony wśród fotografów, oferuje znacznie szerszą gamę filmów niż Kodak czy Fujifilm.

Ciekawym filmem Ilforda jest XP2, jest to film czarno-biały o czułości ISO 400. Przystosowany jest do wywoływania w procesie C-41 (proces dla większości negatywów kolorowych), charakteryzuje się bardzo drobnym ziarnem.

Fujifilm
-Filmy kolorowe
Fujicolor C200, najtańszy film Fuji, konkurencja dla Kodak Color Plus 200. Barwy znacznie chłodniejsze niż Color Plus. Nie przepadam za tym filmem, mimo że nie mam ku temu jakich racjonalnych przesłanek.

Fuji Superia 200 - Film konkurencyjny dla Kodak Gold 200. Charakteryzuje się chłodniejszymi, bardziej nasyconymi barwami niż Gold. Co ciekawe również dobrze radzi sobie z odwzorowaniem koloru skóry. Niestety w cieniach wypada bardzo słabo i wykazuje w ciemnych miejscach duże ziarno. W moim odczuciu ma trochę mniejszą tonalność niż Gold a nawet Color Plus. Mimo zadowolenia z ostatniej rolki wolę inne filmy.

Fuji X-Tra 400 - Nasycone barwy, drobniejsze ziarno niż UltraMax 400, czasem wydaje mi się, że ma trochę większą czułość niż 400. Jest to kolorowa 400, której używam najczęściej.

Innych kolorków Fujifilm nie używałem.

Czarno-białe - nie używałem.



AGFA
-Filmy kolorowe
Agfa Vista Plus  100 - nie używałem, ale rezultaty innych wskazują na to, że jest to film z potencjałem, tak jak cała rodzina filmów kolorowych AGFA Vista, czyli 100, 200, 400.

-Filmy czarno-białe.
Agfa APX 100 - ciekawy film ISO 100, z tradycyjną emulsją, znosi Rodinal. Można go forsować do ISO 400. Jest to chyba najtańsza czarno-biała setka.


Rollei
-Filmy kolorowe:
Rollei Redbird - to film kolorowy nawinięty odwrotnie, to znaczy maską w stronę obiektywu (po założeniu go do  aparatu). Przypuszczalnie emulsja ma czułość ISO 800, jednak w wyniku obrócenia filmu na emulsję pada mniej światła, producent informuje, że film ten posiada czułość ISO 400. Obrócenie filmu powoduje, że maska znacznie zatrzymuje promienie o barwie innej niż odcienie czerwieni. Zdjęcia są czerwone. Film wykazuje znaczną ziarnistość. Czułość filmu jest praktycznie niższa niż ISO 400. Być może film naświetlany światłem czerwonym wykazuje zadeklarowaną czułość, jednak inne barwy bywają niedoświetlone. Jest to film do zdjęć z efektami specjalnymi, warto naświetlić chociaż jedną rolkę tego filmu.

Rollei Crossbird - (nie używałem) kolorowy film, który wywołać można w procesie negatywowym C-41 i pozytywowym E-6, każde wywołanie daje inne efekty kolorystyczne.

Rollei Digibase - (nie używałem) film kolorowy, do wywołania w procesie C-41, elementem który odróżnia ten film od innych filmów kolorowych jest to, że nie posiada on barwnej maski.



-Filmy czarno-białe
Rollei Retro 100 - negatyw tożsamy z AGFA APX 100.

Rollei Retro 400s - negatyw z tradycyjną emulsją, jednak o stosunkowo drobnym ziarnie. Dobrze znosi forsowanie nawet o kilka EV.

Rollei Superpan 200 - Negatyw, który ma rozszerzoną czułość w kierunku podczerwieni. Film ten w pewnym stopniu "widzi"  przez mgłę. Film kontrastowy. Jego kontrastowość w połączeniu z nietypową charakterystyką czułości daje ciekawe, żywe efekty na zdjęciach. Jednak nie może poszczycić się bardzo drobnym ziarnem.

Rollei Ato 2.1 Film niskoczuły, kontrastowy o drobnym ziarnie.

Rollei produkuje cała gamę filmów fotograficznych, używałem tylko niewielką ich część. Filmy Rollei w większości są tańsze od filmów Kodak i Ilford, być może ich jakość jest nieco niższa niż jakość Kodaków i Ilfordów, ale ogólnie rzecz biorąc są to dobre filmy, i warto na nich fotografować.


Foma - Czeskie filmy :) Czeskie, bo produkowane są w Czechach, niestety nie mogę opierać się na własnych doświadczeniach przy opisie tych filmów, więc ich nie opiszę. W opinii wielu fotografów są to filmy gorsze niż Kodak czy Ilford, ale myślę (mam nadzieję) że są to po prostu filmy z charakterem, które dobrze poznane dadzą równie dobre efekty jak filmy innych producentów. Niestety ceny  filmów Foma nie są wiele niższe o ile w ogóle są niższe od cen filmów z za oceanu lub z UK.


Efke - Filmy od niedawna nieprodukowane, jednak można je jeszcze kupić.
Produkowane były filmy EFKE KB25, KB50 i KB100, numery odpowiadają czułością w ISO.
Filmy powstawały podobno według technologii z lat czterdziestych, charakteryzowały się dużą ilością srebra w emulsji, co przenosiło się na ich charakter. Ze względu na ich niską czułość były to filmy o stosunkowo drobnym ziarnie. Emulsja tych filmów jest wyjątkowo podatna na uszkodzenia mechaniczne. Producent zaleca przerywanie wywoływania samą wodą, bez octu lub przerywacza, należy trzymać się tej zasady.




Mam świadomość tego, że nie wymieniłem tu wielu  dostępnych filmów. Nie opisałem ich, ponieważ są filmami, których nigdy nie używałem, lub są filmami niepopularnymi.
Powyższe opisy są moimi subiektywnymi odczuciami, a nie informacjami, które powstały w wyniku pomiarów.

Poniżej przykładowe zdjęcia z filmu Rollei Redbird.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz